onsdag 1 januari 2014

Spider Baby or, the Maddest Story Ever Told (1968, BD, 81 min)

Spider Baby or, the Story About Sid Haig.


IMDB

Wikipedia


the Players: 
Lon Cheney Jr.
Carol Ohmart
Beverly Washburn
Jill Banner
Sid Haig 
Directed by: 
Jack Hill
Written by:  
Jack Hill
Cinematography by: 
Alfred Taylor
Music by: 
Ronald Stein 
Produvtion Design by: 
Ray Storey
Make up by: 
Elliott Fayad
Film Editing by:
Jack Hill


the Plot:

The Merrye familjen har under århundraden lyckats med att hålla sig för sig själva och levt sina egna liv. Men nu när familjens överhuvud nyligen gått bort så börjar den stora okända världen utifrån trycka sig inpå familjens gamla heliga seder. 

Man gör nog bäst i att inte ifrågasätta familjens matvanor.


the Background:

Sprang över denna film när jag bläddrade över Sid Haig's filmografi, en spännande karaktär och skådespelare som jag är ytterst nyfiken på.

Det blev även min första inblick i Jack Hill's bagage. En regissör som Tarantino har kallat “The Howard Hawks of exploitation filmmaking” och som sägs ha funnit Pam Grier, Sid Haig och Ellen Burstyn. Och detta är alltså hans långfilmsdebut som regissör.
En film som spelades in 1964, på tolv dagar och den nätta budgeten $65 000, men på grund av finansiella svårigheter så fick den inte testa sina vingar förens 68.

Det var också en av de sista gångerna som vi fick se Lon Chaney Jr. på den stora vita duken. Son till stumfilmsskådespelaren Lon Chaney, så blev han likt sin far som mest erkänd för sina skräckfilmsroller. Just juniors genombrott kom i Universal Studios alla olika monsterfilmer under 40-talet där the Wolf Man sticker ut.

Den gamle butlern (Chaney) gör sitt bästa för att göra Merrye familjen redo för världen utanför.
 
the Review:

Måste säga att jag blev fångad av den extremt charmiga skräck, rysare eller vad man nu vill kalla den. Man finner snabbt tycke för familjen Merrye även om deras beteenden ter sig högst ovanligt. Där deras sympatiska och omtänksamme beskyddare (Chaney) blir publikens väg in till deras hjärtan.

Att filmen har haft stor påverkan på en viss Rob Zombie's filmskapande är uppenbart, och vad förstår så har han även skrivit en låt i filmens ära under sin karriär i musikbranschen.
Men jag vill även tro att Toobe Hooper influerats av Jack Hill's vision då den från och till känns som en prequel till Texas Chainsaw Massacre.

Quinn K. Redeker's karaktär gör sitt bästa för att förstå sig på familjens ritualer.

Som jag nämt tidigare så gör Chaney ett riktigt bra jobb, som bron mellan vår verklighet och Merrye Familjens lustigheter. Filmen skulle mycket väl kunna stå och falla just på hans agerande. De tre barnen tenderar att spela över, det är också svåra roller som de har fått, men ett överspel som man köper och som jag också tror hjälper till i sympatin för deras karaktärer.

Scenografin får ibland ta plats i familjens klassiska spökhus och om tid hade funnits så hade nog slutresultatet mått bra av ännu mer exponering av just denna del. Men med 12 inspelningsdagar så förstår jag att man valde att koncentrera sig på det viktigaste.

the Slutkläm:

En riktigt charmig historia som berättas på en perfekt längd som jag verkligen tycker man ska ge en chans.


the Betyg: 4 (Något darrig dock)

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar